Fundacja Orange otrzymała dofinansowanie ze środków unijnych na projekt Lekcja:AI, w ramach którego ponad 11 tysięcy nauczycieli i nauczycielek skorzysta ze szkoleń, które pomogą im lepiej zrozumieć zjawisko sztucznej inteligencji oraz jej wpływ na ludzi.
Wspomniane szkolenia pomogą również wspierać dzieci w odpowiedzialnym podejściu do AI. Projekt będzie realizowany przez Fundację Orange w partnerstwie z Fundacją Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego (FRSI) oraz firmą No Input Signal Sp. z o.o.
W ramach nowego projektu „Lekcja:AI” w szkoleniach na temat sztucznej inteligencji weźmie udział co najmniej 11 tysięcy nauczycieli i nauczycielek z całej Polski. Nowe kompetencje pozwolą im lepiej rozumieć kwestie etyczne i społeczne związane z wykorzystaniem AI dziś i w przyszłości, a także mądrze wspierać młodych ludzi w rozumieniu szans i ryzyk.
„Jedną z kluczowych grup, które powinny rozwijać wiedzę i kompetencje w zakresie nowych zjawisk i wyzwań powodowanych rozwojem cyfrowym są nauczyciele i nauczycielki. Obserwujemy, jak chętni są, aby śledzić trendy, poszerzać wiedzę i przygotowywać młodych ludzi do życia w świecie, w którym AI odgrywa coraz większą rolę” – powiedziała Anna Kowalik-Mizgalska, Prezeska Fundacji Orange.
Projekt „Lekcja:AI” rozpocznie się w kwietniu 2025 roku i będzie realizowany do końca września 2027 r. Szkolenia rozpoczną się w przyszłym roku szkolnym – około października 2025 r.
Projekt został dofinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego (FERS). Kwota przyznanego dofinansowania wynosi 11.040.819,90 zł.
Aktualnie podmioty realizujące projekt opracowują program szkoleń i materiały edukacyjne o AI. Szkolenia będą odbywać się będą na 3 poziomach: podstawowym, średnim i zaawansowanym w liczbie maks. 50 godzin.
Dwa ostatnie poziomy szkoleniowe zakładają inicjatywę i praktykę – przygotowanie przez uczestników i uczestniczki scenariusza zajęć według własnego pomysłu oraz opisu projektu edukacyjnego z wykorzystaniem narzędzi AI.
Szkolenia będą organizowane online oraz stacjonarnie, realizowane wg metodyki cyklu Kolba i aktywizujących metod pracy, wspieranych nowoczesnymi technologiami.