► DOPŁATY DO SAMOCHODÓW ELEKTRYCZNYCH
► 1.100.000.000 zł.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW) zakończył analizę uwag zgłoszonych podczas konsultacji projektu zmian w programie NaszEauto. Program zwiększy swoją atrakcyjność, a zmiany umożliwią szersze wykorzystanie pojazdów zeroemisyjnych zarówno przez osoby prywatne, jak i instytucje publiczne czy społeczne.
Cel programu
Celem programu NaszEauto jest ograniczenie emisji zanieczyszczeń powietrza poprzez dofinansowanie zakupu, leasingu lub wynajmu długoterminowego pojazdów zeroemisyjnych kategorii M1, M2 oraz N1.
Modyfikacje programu mają na celu przede wszystkim zwiększenie dostępności samochodów elektrycznych dla instytucji, które dotychczas nie mogły korzystać ze wsparcia – takich jak szkoły, szpitale, organizacje społeczne czy parki narodowe.
Nowa kategorie pojazdów
Nowa odsłona programu NaszEauto rozszerzy wsparcie na pojazdy kategorii M2 (małe busy do 5 t) i N1 (samochody dostawcze do 3,5 t).
Nowe grupy beneficjentów
O dofinansowanie będą mogły ubiegać się także nowe grupy beneficjentów, w tym jednostki samorządu terytorialnego, organizacje pozarządowe, parki narodowe, instytucje edukacyjne, medyczne i opiekuńcze. Zmiany wejdą w życie w drugiej połowie października.
Z programu mogą skorzystać:
W przypadku pojazdów kategorii M1 (samochody osobowe):
– osoby fizyczne,
– osoby fizyczne prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą (JDG),
– parki narodowe.
W przypadku pojazdów kategorii M2 i N1 (małe busy i samochody dostawcze):
– organizacje pozarządowe (NGO),
– parki narodowe,
– państwowe jednostki budżetowe realizujące zadania edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze, edukacyjne, lecznicze w ramach kontraktu z NFZ,
– państwowe osoby prawne realizujące zadania w zakresie opieki, edukacji lub ochrony zdrowia (w ramach kontraktu z NFZ),
– jednostki samorządu terytorialnego i ich związki w zakresie placówek opiekuńczo-wychowawczych, prowadzących działalność edukacyjną w ramach powszechnego systemu oświaty, prowadzących działalność leczniczą w przeważającym zakresie w ramach kontraktu z NFZ.
Wysokość wsparcia
Wsparcie wyniesie:
– do 40 tys. zł dla pojazdów M1 (dla osób fizycznych, JDG i parków narodowych),
– do 600 tys. zł dla pojazdów M2,
– do 70 tys. zł dla pojazdów N1.
Z programu zostanie usunięta premia za niski dochód. Premia za zezłomowanie zostaje utrzymana, ale zezłomowany pojazd musi być tej samej kategorii co nabywany samochód elektryczny. Nie będzie konieczności wpisania zezłomowanego pojazdu w środki trwałe.
NFOŚiGW wysłuchał uwag dotyczących zapisu o braku wsparcia dla pojazdów z naliczonym podatkiem celnym i zadecydował, że ten zapis nie znajdzie się w programie.
Budżet całego programu zmieni się i wyniesie 1,1 mld złotych. Środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
„Zwiększamy atrakcyjność programu dla przyszłych beneficjentów. Chcemy, by instytucje publiczne i organizacje społeczne mogły korzystać z nowoczesnego, ekologicznego transportu. Dzięki rozszerzeniu katalogu beneficjentów ekologiczny transport stanie się dostępny dla większej liczby obywateli, co przełoży się na poprawę jakości powietrza, ograniczenie emisji z transportu oraz lepsze warunki życia w wielu regionach kraju. Wspierając elektromobilność, przyczyniamy się do poprawy jakości powietrza i transformacji energetycznej w Polsce” – powiedział Paweł Augustyn, zastępca prezesa zarządu NFOŚiGW.
W programie NaszEauto do 7 października 2025 r. złożono 16.314 wniosków na ponad 500 milionów złotych.
Szczegółowe informacje
Szczegółowe informacje na temat nowej odsłony programu można znaleźć na stronie naszeauto.gov.pl.


