Trwa nabór wniosków o bezpłatne wdrożenie systemu Alma i wyszukiwarki Primo w ramach programu wieloletniego „Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2015”, Kierunku Interwencji 1.2. „Budowa ogólnokrajowej sieci bibliotecznej poprzez zintegrowany system zarządzania zasobami bibliotek” (NPRCz 2.0).
Koszty podłączenia systemu i utrzymania w bibliotekach ponosi Biblioteka Narodowa. Ostateczny termin składania wniosków upływa 12 kwietnia 2023 roku o godz. 16.00.
Wnioski o przyłączenie do zintegrowanego systemu zarządzania zasobami bibliotek mogą składać duże biblioteki publiczne oraz inne zaliczone przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego do OSB o księgozbiorach liczących powyżej 50 tys. jednostek zbiorów, zlokalizowane na terenie całego kraju.
System Alma i wyszukiwarka Primo został wdrożony już w Bibliotece Narodowej, Bibliotece Jagiellońskiej (wraz z bibliotekami jednostek organizacyjnych Uniwersytetu Jagiellońskiego), Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Lublinie i Wojewódzkiej Bibliotece Publicznej w Kielcach.
Stanowiło to pierwszy etap budowy platformy ogólnokrajowej sieci bibliotecznej. Kolejnym etapem było wdrożenie systemu w 109 bibliotekach w ramach NPRCz 2.0.
System działający w chmurze oraz połączone katalogi pozwolą rozwijać bibliotekom nowe formy działania, a także kompleksowo dostarczać użytkownikom relewantną, opracowaną według jednolitych zasad informację o ich zbiorach.
Dla bibliotek oznacza to brak konieczności lokalnej instalacji systemu (uniezależnienie się od systemu operacyjnego na stacjach roboczych), utrzymywania zaplecza serwerowego czy zakupu licencji.
Obsługa systemu odbywać się będzie poprzez przeglądarkę internetową, a biblioteki zyskają dostęp do stałych aktualizacji oprogramowania.
Szczegółowe informacje na temat naboru wniosków można znaleźć TUTAJ.